Honderden ondernemers in Nederland betalen elke maand hoge bedragen voor zogenaamde SEO-abonnementen. Er wordt beloofd dat hun website daardoor beter vindbaar wordt in Google. Maar volgens experts is dit voor het merendeel van de ondernemers helemaal niet nodig.
“Goede zoekmachineoptimalisatie hoort standaard te zijn bij de oplevering van een professionele WordPress website. Als dat goed gebeurt, is een maandelijks SEO-abonnement overbodig,” aldus Zac Bathi, oprichter van ViVortis.
SEO-abonnementen bevatten vaak algemene werkzaamheden zoals:
Toch blijken deze werkzaamheden bij kleine bedrijven vrijwel nooit te veranderen. “Voor een website van bijvoorbeeld een kapper of coach is de inhoud vaak jarenlang hetzelfde. Er worden geen nieuwe landingspagina’s toegevoegd, dus is er ook weinig te optimaliseren,” legt Zac Bathi uit.
Bij de ontwikkeling van een website hoort SEO standaard inbegrepen te zijn. Denk aan:
Deze eenmalige optimalisatie wordt bij ViVortis websites direct toegepast tijdens het bouwen. Daardoor zijn de landingspagina’s direct goed vindbaar in Google en zonder dat er maandelijks optimalisatie nodig is.
Een SEO-abonnement heeft alleen waarde als je:
Voor 80% van de bedrijven is dat niet het geval. Toch blijven velen onbewust jarenlang betalen.
Vraag vóórdat je met een webdesign bureau in zee gaat:
“Is mijn website bij oplevering volledig SEO-geoptimaliseerd, inclusief metadata, structuur en techniek?”
Is het antwoord “nee”? Dan ben je waarschijnlijk afhankelijk van een langdurig abonnement dat eigenlijk niet nodig is.
ViVortis ontwikkelt resultaatgerichte websites die direct SEO-klaar zijn. Er zijn geen verborgen maandelijkse kosten, en klanten ontvangen een gratis voorbeeldwebsite vóór ze beslissen. Zo weet je precies wat je krijgt, en betaal je alleen voor wat je écht nodig hebt.